مراقبت و سلامتی

راهنمای بیماران فشار خون بالا

فشار خون بالا

فشار خون بالا

هنگامی ایجاد می شود که فشار خون داخل رگهای خونی افزایش یابد. قلب، سیستم عصبی و سیستم کلیوی عواملی هستند که در اندازه فشار خون موثر می باشند. در95درصد افرادی که به این بیماری مبتلا میشوند علت ابتلا کاملا مشخص نیست اگر چه پزشکان توانسته اند که این بیماری را تشخیص دهند و درمان کنند اما هنوز علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست.

 

اکثر افراد مبتلا به پرفشاری علایمی ندترند اما این شکل می تواند سبب اسیب حاد یا مزمن به بخشهای مختلف بدن میشود در مغز این مشکل به مویرگهای خونی اسیب میرسانند در نتیجه سکته مغزی بروز می کند در چشمها پرفشاری سبب آسیب به مویرگها خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه نیز سبب نارسایی کلیه میشود ممکن است علایمی از قبیل سردرد،دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.
پزشکان و دانشمندان برای جلوگیری از ابتلا و همچنین مراقبت بهتر از بیماران مراحل زیرا پیشنهاد می کنند:

  • تصحیح اضافه وزن
  • تصحیح رژیم غذایی
  • اجتناب از کشیدن سیگار
  • کوشش در جهت کاهش استرس و ناراحتی عصبی
  • افزایش فعالیت بدنی

چاقی
چاقی و اضافه وزن مسلما با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع این مشکل در افراد جوان دچار اضافه وزن دوبرابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است.در مردان به ازای هر10درصد افزایش وزن موجب پایین آمدن فشارخون ملزم به رعایت رژیم هستند تا وزن آنها با قد و استخوان بندیشان متناسب شود.

رژیم غذایی
افراد مبتلا به افزایش فشار خون باید مقدار نمک را در رژیم غذایی خود کاهش داده و از طرفی میزان پتاسیم و کلسیم دریافتی را افزایش دهند مصرف نمک باعث احتباس آب و مایعات در داخل رگها شده در نتیجه حجم خون را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن فشار خون می شئد بنابراین میزان مصرف نمک را محدود کنید . افزایش پتاسیم رژیم غذایی باعث کاهش فشار خون و کاهش احتمال بروز سکته مغزی و بیماری قلبی می گردد.البته مصرف نابجا و بیش از حد پتاسیم ممکن است خطرناک باشد بنابراین برای تامین میزان متناسب پتاسیم توصیه می شود از مصرف غذاهای آماده خودداری و مصرف انواع میوه و حبوبات که غنی ترین منابع پتاسیم هستند ،به اندازه کافی مورد استفاده قرار گیرد.

  • موز،زردآلو،انجیر،گریپ فروت،انگور وآلو میوه هایی سرشار از پتاسیم هستند و سبب ،سیر،کلم بروکلی،کدو سبز،قارچ و گوجه فرنگی سبزی های سرشار از پتاسیم هستند . حبوبات نیز از این نظر غنی اند .
  • میوه ها و سبزی ها دارای مقادیر کم سدیم هستند و باید زیاد مصرف شوند به همین دلیل در کسانی که رژیم غذایی شان بیشتر سبزیجات و میوه جات است فشار خون پایین تری دارند.
  • مرکبات،توت فرنگی و سبزی های دارای برگ سبز،منبع خوب ویتامین ث هستند در کسانیکه کمتر از این مواد استفاده می کنند فشارخون بالاتر است.
  • گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار فشار خون توصیه می شود برای معطر کردن گوشت می توان از سبزی های معطر ،ادویه جات و میوه ها استفاده کرد.
  • ماهی تازه منجمد یا کنسرو شده بدون آب نمک خوب است. میتوان ماهی را با برگ مو،شوید،فلفل قرمزوسیاه ،ادویه ها مرکبات،سس های خانگی بدون نمک و سایر سبزی ها معطر کرد. ماهی های حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا،قزل آلاوقباد چندین بار در هفته توصیه می شوند .
  • سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی ،برنج،ماکارونی،رشته ها و حلیم بدون نمک ،همچنین مواد نشاسته ای دارای سدیم کم هستند و می توان به عنوان پایه ای برای وعده غذایی از آن استفاده کرد.
  • دانه کنجد و سبزیهای برگ سبز،منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند و برای بیماران بسیار مفید است.
  • سیر نیز به کاهش فشارخون کمک می کنند.
  • رژیم غذایی کم چربی فشارخونتان را کاهش می دهد.اگر در منزلتان غذا میخورید فقط مقدار کمی نمک به غذا اضافه کنید {در صورت امکان اصلا اضافه نکنید} از مصرف نمک سر سفره نیز خودداری کنید .
  • در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون،سویا و روغن مایع استفاده کرد .

 

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد

  • از سوسیس،کالباس،کنسرو گوشت،برگرها و سایر فرآورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد . سبزی های کنسرو شده در اب نمک، زیتون شور ،چیپس و سایر تنقلات شور نباید مصرف شوند.
  • غذاهای رستورانی نیز اکثرا بیش از حد لازم حاوی نمک می باشند و لذا مصرفشان مضر است.
  • ماهی دودی یاکنسرو شده و تن ماهی سرشار از سدیم است .
  • سس ها،سوپ ها،کنسرو لوبیا و سایر آماده مصرف می تواند سبب تشدید بیماری شود.
  • مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه،چای،نوشابه های کولا و شکلات سبب افزایش فشارخون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
  • عادت کنید از روی برچسب مواد غذایی پی به میزان سدیم آن ببرید در صورتی که مقدارسدیم آن زیاد است مصرفش نکنید .
  • از مصرف خودسرانه شربتهای دارویی مانند شریتهای ضد اسید معده یا آنتی بیوتیک که ممکن است نمک زیاد داشته باشید خودداری کنید .

سیگار
سیگار و سایر دخانیات باعث افزایش فشارخون می شود که در نهایت ممکن است منجر به بروز سکته مغزی یا قلبی شود همچنین اثر داروهای ضد فشارخون را کاهش می دهد و وضعیت چربیهای بدن را مختل می کند .ترک سیگار خطر بیماری قلبی _عروقی ریوی و سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین مصرف سیگار و دخانیات را به طور کامل ترک نمائید.

استرس
استرس یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری فشار خون است بنابراین در هنگام عصبانیت آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و از نگرانی و عصبانیت بی مورد پرهیز کنید . راهی برای کاهش دادن استرس هایتان پیدا نمائید. ورزش،ریلاکسیشن<قرار دادن بدن در شرایطی آرام و بی دغدغه و بدون فشار و تنش وتنفس عمیق >راهی خوب برای بدست اوردن و بازیابی انرژی تان و احساس سبکی و راحتی است.

فعالیت و ورزش
فعالیت بدنی و ورزش منظم و مداوم داشته باشید و حداقل روزانه نیم ساعت حرکات سبک را انجام دهید . پیاده روی تند و به مدت 35تا45 دقیقه در روز می تواند شما را در کاهش فشار خونتان کمک نماید اگر مشکل قلبی دارید قبل از برنامه ریزی در مورد ورزش کردن و نحوه انجام آن حتما با پزشک خود مشورت نمائید. حرکات ورزشی باید به تدریج شروع شود و در صورت پیدایش تنگی نفس ، سرگیجه یا درد جلوی قلبی متوقف گردد. بیماران مبتلا به افزایش خون باید از ورزشها و کارهای سنگین و ناگهانی مانند وزنه برداری ،کشتی،پارو زدن،هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین خودداری کنند چون ممکن است فشار خون انها را تا حد خطرناکی بالا ببرد.با رعایت رژیم غذایی،ورزش و فعالیت و مصرف به موقع داروها می توانید عوارض فشارخون را کنترل کنید و از زندگی طبیعی برخوردار باشید.

 

با آرزوی سلامتی برای شما داروخانه انلاین دیجی فارماسی

 

2 دیدگاه در “راهنمای بیماران فشار خون بالا

    1. مدیر فروش گفت:

      thanks for your kind attention

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *