آرایشی و زیبایی, مراقبت و سلامتی

کلاژن و سلامت پوست

digionlinepharmacy-blog-10

جوان سازی پوست با انواع کلاژن

1- کلاژن چیست و چه کاربرد هایی در بدن دارد
کُلاژِن (Collagen) که از واژه ی یونانی به معنای چسب گرفته شده و یک پروتئین سخت، نا محلول و فیبری است کلاژن از فراوان ترین پروتئین های بدن بوده و حدود یک سوم از کل پروتئین ها را تشکیل می دهد این پروتئین در محیط خارج از سلول‌های مختلف انواع گونه‌های موجودات، وجود دارد و به صورت رشته‌های کلاژن مشاهده می‌شود. این رشته ها در همه انواع بافت پیوندی به میزان متفاوت یافت می‌شوند.

 

سنتز کلاژن به‌وسیله فیبروبلاست‌ها در بافت پوست ، سلول‌های استئوبلاست در استخوان، کندروبلاست در غضروف، ادونتوبلاست در دندان، سلول‌های ماهیچه صاف در دیواره رگ‌های خونی و سلول‌های اپی تلیال نیز انجام می‌گیرد لذا در حفظ عملکرد و سلامتی پوست،استخوان،غضروف،دندان و عروق خونی نقش بسیار مهم و حیاتی دارد.

2- نقش کلاژن در سلامت و شادابی پوست
کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در پوست بوده و 75 درصد از وزن خالص پوست را تشکیل داده و مانند داربستی پوست را محکم نگه می دارد . با گذشت زمان ، افزایش سن و سایر عوامل مانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و سیگار کشیدن لایه‌های داخلی پوست کلاژن خود را از دست می‌دهند که نتیجه آن ایجاد و گسترش چین و چروک در سطح پوست و شل و آویزان شدن پوست می باشد که از این پدیده به عنوان پیری پوست یاد می شود و برطبق تحقیقات انجام شده قابلیت ارتجاعی پوست با شروع 20 سالگی بدلیل روند یاد شده رو به تحلیل می‌رود. تاثیر کاهش ذخایر کلاژن پوست در روند پیری در شکل زیر به تصویر کشیده شده است.

تا کنون مطالعات گسترده ای نسبت به بررسی نقش مکمل‌های کلاژن در بهبود تراکم کلاژن پوست انجام شده و نتایج بدست آمده نشان دادند مصرف اینگونه مکمل ها ‌، می‌تواند ضمن بهبود رطوبت پوست، شبکه‌ی کلاژن را هم تقویت کند که بطور بالقوه با علائم پیری مبارزه خواهند کرد و سبب جوان تر و شاداب تر شدن پوست می شود . در مطالعات انجام شده، تاکید بر مصرف مکمل های حاوی کلاژن به میزان روزانه 2.5 الی 5 گرم در طول 8 هفته است.

3- انواع کلاژن
انواع مختلفی از کلاژن در بدن انسان شناسایی شده‌اند که هر کدام در بافت خاصی وجود دارند. تنوع این کلاژن‌ها به دلیل تفاوت در ماهیت پلی پپتیدهای تشکیل دهنده آنهاست. از کنار هم قرار گرفتن مارپیچ‌های کلاژن رشته‌های کلاژن به‌وجود می‌آیند.معروف‌ترین انواع کلاژن موجود در بدن به این شرح می باشد:
نوع I: این نوع کلاژن در پوست، تاندون و استخوان وجود دارد
نوع II: این نوع کلاژن در غضروف شفاف دیده می‌شود
نوع III: همان رشته شبکه‌ای است که در غشای پایه دیده می‌شود و در پوست و عضلات وجود دارد.
نوع V,IV: کلاژن نوع IV در غشای پایه و نوع V در جدار رگ‌های خونی جنین یافت می‌شود.
از آنجا که مولکول کلاژن بسیار بزرگ است و نمی تواند به پوست نفوذ کند استفاده از کلاژن هیدرولیز شده در مکمل های مربوطه رایج است به این ترتیب که کلاژن از نظر آنزیمی به قطعاتی تبدیل می شود که شرایط ورود به درم را دارند و با توجه به خاصیت بازجذبی این مولکول ها سپس می توانند در موقعیت کلاژن جایگزین شوند.

4- منابع تهیه کلاژن:
کلاژن مورد استفاده در مکمل ها از حیواناتی مانند گاو، خوک، اسفنج، کوسه و ماهی تأمین می شوند
کلاژن گاوی:
این کلاژن بیشتر از نوع 1 و 3 تشکیل یافته است که از فراوان ترین گونه های ایجاد شده در بدن انسان بوده و منبع غنی از گلایسین و پرولین هستند بنابراین علاوه بر بهبود کیفیت پوست به بهبود عملکرد استخوان ها و ماهیچه ها نیز کمک می کند.
کلاژن مرغی:
این نوع کلاژن بیشتر از کلاژن نوع 2 ساخته شده است که برای سلامت مفاصل، تسکین درد مفصلی و ساخت غضروف مفید است.
کلاژن ماهی:
کلاژن مشتق شده از ماهی به راحتی جذب می شود و اغلب از کلاژن نوع 1 است, لذا مصرف این نوع کلاژن با بهبود عملکرد مفاصل ، تسکین درد مفصلی, پوست, اندام های حیاتی, رگ های خونی, گوارش و استخوان همراه است.

5- مقدار و نحوه‌ی مصرف
توصیه‌نامه‌های مربوط به مقدار و نحوه‌ی مصرف مختلف هستند. مطالعات نشان داده‌اند برای بهره‌مند شدن از مزایای کلاژن، مصرف 2.5 تا 10 گرم در روز به مدت حد اقل 8 هفته کافیست. با اینحال بعضی تولید کنندگان این مقدار را تا 30 گرم در روز هم مجاز می‌دانند.

6- عوارض مکمل های کلاژن
مکمل های کلاژن به طور کلی بی خطر هستند و عوارضی ندارند به همین دلیل بدون نگرانی می توان آنها را مصرف کرد. البته افرادی که به محصولات جانوری حساسیت دارند بهتر است منبع کلاژن را بررسی کنند. افرادی که به عنوان مثال به شیرگاو حساسیت دارند نباید از کلاژنی که از گاو تهیه می شود استفاده کنند.

7- بهترین زمان مصرف قرص چه موقع است؟
بهترین زمان مصرف محصولات کلاژن صبح‌ها همراه با صبحانه است اما چنانچه مشکلات گوارشی ندارید، بهترین زمان مصرف اول صبح ، با معده‌ی خالی و با مصرف میزان کافی آب است که جذب بهتری به دنبال خواهد داشت اگر دوست دارید راحت بخوابید می‌توانید قبل از خواب کلاژن مصرف کنید؛ محصولات حاوی کلاژن کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند.

8- آیا قرص کلاژن چاق کننده است؟
محصولات حاوی کلاژن نه تنها چاق کننده نیستند ، بلکه با تعدیل متابولیسم بدن از کاهش وزن حمایت می‌کنند همچنین از نظر علمی ثابت شده ماهیت پروتیینی کلاژن به افراد کمک می‌کند تا دیرتر گرسنه شوند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کلاژن و سلامت پوست

  1. Nasim Hosseinzadeh گفت:

    سلام
    خیلی جامع و علمی بود . بسیار لذت بردم
    پاینده باشید.نسیم حسین زاده

    1. مدیر فروش گفت:

      دوست عزیز و گرامی، ممنون از حسن توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *